zaterdag 26 maart 2011

Tussen Maas en Schelde

Blokkage gisteren.
En uiteindelijk blijven hangen
tussen Maas en Schelde.
Ik raakte gewoon nergens,
en al helemaal niet meer toen ik
op de boekenplank met 'boeken van toen
ik nog klein was' (een eeuwigheid geleden dus),
een boek tegenkwam waarvan ik het
bestaan helemaal vergeten was en waarvan
ik helemaal niet dacht het nog te hebben.

I didn't get much done yesterday.
While cleaning out cupboards,
I came across this book.
I had completely forgotten about it
and didn't even realize I still had it.



Ik kreeg dit boek als klein meisje
van mijn oma toen ik daar logeerde.
Ik herinner me dat ik heel graag
naar al die ingekleefde prentjes keek
want lezen kon ik nog niet.

It was a gift from my grandmother
when I stayed there once as a little girl.
I remember I loved to look at
the beautiful images.
I couldn't read yet then.





Uiteindelijk had ik nog nooit in
het boek gelezen, tot nu.
Lezen jullie een stukje mee?

In all this time I had never ever
read in the book, until today.




Lange, poëtische, bijna plechtige zinnen.

Long, poetic, almost gracious sentences.




Blij dat ik dit boek terugvond.

So glad I rediscovered this book.



Ook de ons welbekende duif staat erin.
Ze kan voor schade zorgen,
dat weten we intussen,
maar ook katten kunnen dat en wie het nu echt geweest is
zullen we nooit met zekerheid weten. Trouwens,
straks eten de slakken weer grote gaten in de hostabladeren
en laten de leliehaantjes de kievitsbloemen niet met rust
en eten taxuskevers grote happen uit de bloemblaadjes
van de hortensia's... en zo zal er altijd wel iets zijn wat
we liever anders zouden zien maar ach, ik ben al blij
dat we een tuin hebben en naar buiten kunnen.
Dat hadden we in ons vorige huis niet en wat was
dat een gemis. Inmiddels zijn de kinderen pubers
en van echt spelen in de tuin komt niet veel meer
in huis maar wat hebben ze hier de voorbije jaren geravot,
geschommeld, zandtaarten en -kastelen gemaakt en
tussen en achter struiken 'kampen' gebouwd.
Intussen zijn schommel en zandbak verdwenen
en raken de restanten van de kampen stilaan
weer ingenomen door de natuur maar
wat een prachtige herinneringen...

These doves are also in the book.
They can bring damage to the garden,
as I well know by now...
but then cats can too, and in a while
snales will eat big pieces out of many
juicy green leaves and lily beetles
will be all over the snake's head lilies
and taxus weevil will take bites out
of the beautiful flowers of hydrangea.
There will always be something we'd like to see different
but I'm already glad we do have a garden. We didn't have
a garden in our former house and what a lack that was.
The children have grown and there's not so much
playing in the garden anymore now but
all those past years, they have had so much fun
playing and romping in the garden.
Such great memories...


Wow, even terug landen, voetjes op de grond,
denk dat dat teruggevonden boek me een vlaag
van nostalgie bezorgd heeft.

Wow, let's land, both feet on the ground again now,
finding this old book has brought
me in a nostalgic mood I guess.



Groetjes,
Marian

Bye,
Marian


nog één prentje om af te sluiten

just one more picture from the book to finish



Fijn weekend iedereen!!!

Have a great weekend everyone!!!


13 opmerkingen:

  1. hello lovely Marian, i would so love to read your post but cannot find the translatin button.
    i'd love for you to help me with it. i don't want to miss your posts lovely lady.

    happy weekend ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Cathie! I republished my post and translated it especially for you!
    Bye,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk, dat boek, ja zo had je er vroeger veel, waar je dan plaatjes in moest plakken.

    En het leuke is, dat je het boek NU waarschijnlijk pas waardeerd, als kind niet gelezen en nu wel ;)

    Ik heb net een paar regels van die Boschhoeve gelezen, leuk,, maar al wel heel oud allemaal denk ik, volgens mij uit de tijd van mijn oma, en ik ben al ouder dan jij, tenminste ik ken het niet, die werkwijze.

    Pure nostalgie, maar wel leuk, ben er maar zuinig op, maar dat ben je wel, anders had je het nu al niet meer gehad...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hé Marian wat leuk! ik ging even heerlijk met je mee terug in de tijd.. ook mijn kinderen hebben hier in de tuin veel hutten gebouwd.. gespeeld.. geravot.. die tijd is voorbij.. herinneringen blijven.. en het genieten van de tuin ook maar dan weer op een andere manier!
    leuke post:))

    fijn weekend!
    lieve groetjes, Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooi boek !! prachtig...heb een geweldig weekend....liefs Ria....xxx...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat ontzettend leuk om zo'n boek weer tegen te komen. En hij lijk in nog zo'n mooie staat! Wat leuk joh!

    Trouwens je heb weer mooie foto's bovenaan! Heel gaaf!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat zal dat een speciaal gevoel gegeven hebben toen je het boekje terug vond en er nu wél in kon lezen. De Nederlandse taal heeft een behoorlijke verandering ondergaan, literatuur werd vroeger blijkbaar als litteratuur geschreven...nooit geweten!

    Een fijn weekend! Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een mooie post en een schitterend boek. Prachtig he die teksten, wat schreven ze toen mooi...en de plaatjes zijn ook heel mooi.
    Lief dat je het helemaal hebt vertaalld:)
    Lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Geweldige post, zo mooi om met jou in je herinneringen terug te gaan, ik heb genoten! Dank je wel.

    Fijn weekend Marian
    Liefs
    Tanja

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het zat er toen al in...de liefde voor bloemen...
    Prachtige kleuren ook, echt nostalgie....
    Veel leesplezier,
    Fijn weekend, Margot

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heerlijke nostalgie lieve Marian en wat een prachtig boek. Leuk dat we even een stukje mochten meelezen.
    Fijn Lenteweekend.
    Lieve groet, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heerlijk zo even wegdromen in een boek van vroeger.
    Groetjes, Nicole

    BeantwoordenVerwijderen