woensdag 13 juni 2012

Over Vaderdag.... en Moederdag

Blijkbaar wordt Vaderdag niet overal op de tweede zondag van juni gevierd.
Dat moest ik toch even verder 'onderzoeken'.
De strijk kon wachten, haha ;-)

Enkel in België en Oostenrijk wordt Vaderdag op de tweede zondag van juni gevierd.

In heel veel landen is dat op de derde zondag van juni,
een weekje later dus.
Dat is oa het geval voor Nederland, Frankrijk, Groot-Brittannië, de Verenigde Staten,
Griekenland, Ierland, India, Mexico, Malta en zo kan ik nog wel een eindje doorgaan.

In Zwitserland en Litouwen wordt Vaderdag dan weer een week eerder gevierd,
op de eerste zondag van juni dus.

Australië, Nieuw Zeeland, Fiji en Papua Nieuw Guinea vieren vader
op de eerste zondag van september.

De eerste zondag van oktober zet Luxemburg de vaders in de bloemetjes.

En de tweede zondag van november zijn de papa's uit Zweden, Noorwegen,
Finland, Estland en Ijsland aan de beurt.

Denemarken viert vader altijd op 5 juni
en Italië houdt het 'Festa del Papà' altijd op 19 maart, net zoals oa Spanje en Portugal....
En....   blijkbaar vieren onze  Antwerpenaren ook dan Vaderdag....
wist ik helemaal niet.
Ook Moederdag wordt in Antwerpen trouwens op een andere dag
gevierd (15 augustus) dan in de rest van het land (2de zondag van mei).
Geen idee hoe dat zo gegroeid is....

Meteen een reden voor nog meer 'onderzoek' (lees: gegoogel)
en nog wat uitstel van strijken.

Met dit resultaat:

Over de Antwerpse Vaderdag:
"Net als moederdag, komt de vaderdag overgewaaid uit de Verenigde Staten, waar het een niet-religieuze viering van vaders betrof, die altijd in juni (meestal de derde zondag) viel. De viering werd pas vanaf de jaren 1950 in West-Europa overgenomen.
In Antwerpen, net als in Italië, Spanje en Portugal werd grotendeels als katholieke reactie op die import, gekozen om het feest op de naamdag van Sint-Jozef te zetten - iets wat in Antwerpen overigens ook met moederdag en Maria-Hemelvaart (15 augustus) gebeurde."

En over de Antwerpse Moederdag:
"Het vereren van moedergoden, moeders en Maria is uiteraard al eeuwenoud, en viel in verschillende regio's op verschillende dagen - zij het meestal wel in de lente, gepaard gaand met processies en kerkelijke vieringen.
Pas in 1870 werd in de VS een niet-religieuze moederdag gestart door Julia Ward Howe uit Philadelphia, een pacifiste en voorvechster van vrouwenrechten. Het succes kwam echter pas vanaf 1907-1908, o.a. door de eerder nationalistisch getinte moederdagvieringen van Ann Reeves Jarvis. In 1914 besloot president Woodrow Wilson dat elke tweede zondag in mei voortaan Mother's Day zou zijn, een nationale feestdag. In de jaren 1920 waaide die trend over naar Europa.
De Amerikaanse Moederdag was nog niet bekend, toen de Antwerpse liberaal Frans van Kuyck (1852-1915) in 1913 een Moederdag lanceerde op 15 augustus, de feestdag van Maria.Van Kuyck mobiliseerde de plaatselijke pers en de scholen, publiceerde een scenario en zette een propagandacomité aan het werk. De kinderen en vader moesten moeder verrassen met versieringen, gelegenheidsversjes, bloemen, speciale broodjes en zelfs juwelen."

Beide 'antwoorden' vond ik op www.ikhebeenvraag.be, meer bepaald hier en hier.

Dat Vaderdag en Moederdag in Antwerpen op een andere dag vallen,
heeft dus alles met het Katholieke geloof te maken als ik de uitleg zo lees.


Wil je het allemaal eens zelf bekijken dan kan dat op de vaderdagtabel
die je hier terugvindt en waar al de verschillende data gewoon af te lezen zijn.
Voor moederdag hetzelfde, ook dat wordt op verschillende data gevierd en die
tabel vind je hier.


Zo, en nu ga ik strijken.

Bye,
Marian

;-)



10 opmerkingen:

  1. Ik wist niet dat vaderdag op zoveel verschillende dagen in de wereld wordt gevierd. Bedankt voor het uitzoeken...ik ga snel weer, kun jij verder met strijken :)!

    Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En in Brazilië vieren ze op de tweede zondag in augustus 'Dia dos pais' :)
    Kijk, dat weet ik dan weer ;)
    Maar dit uitzoeken is toch veel leuker dan strijken??!!

    Fijne avond!
    Liefs, Chantal

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben op vaderdag jarig dit jaar, heb ik weer...
    Leuk verhaal trouwens, ik vroeg me al af, laatst had iemand het op haar blog er over dat het vaderdag was. Toen dacht ik al dat ze een beetje de weg kwijt was haha, nou niet dus!!

    Liefs, Sas

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat leuk dat je dit nog even voor ons hebt uitgezocht! Hoop dat je strijk inmiddels wel aan kant is ;)

    Fijne dag. Groeten, Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  5. grappig, dit wist ik ook niet!! leuk hè dat uitzoeken.. beter dan strijken haha!!

    lieve groet van Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik had er geen idee van dat vaderdag op zoveel verschillende dagen werd gevierd.
    Je hebt er een mooi verhaal over gemaakt.
    Ik was laatst wel een beetje in de war toen een van de blogsters het over vaderdag had en dat het voor de rest zo stil bleef. Maar nu is het duidelijk.
    Kun je nu aan de strijk...sterkte.

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Interessant zeg deze post over vaderdag!
    Ik wist wel dat het in Belgie anders werdgevierd door onze Antwerpse vrienden maar hoe dat precies zat niet.
    Haha rommeltuin dat is het nog net niet maar dit jaar komt het er aardig in de buurt vandaar de detailfoto's, dank voor je reacties
    Lieve groet Maia

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik wist niet dat het overal in de wereld op verschillende dagen was.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik had vorige week alle kadootjes al in huis, omdat ik ook dacht dat het de tweede zondag van juni was. Niet dus. Nu weet ik er wat meer van, bedankt. Groetjes Alie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Marian,

    Leuk om te lezen! Ik hoop dat je de strijk inmiddels achter de rug hebt?! Hier ligt nog een metertje :-)

    Fijne avond!

    Madelief x

    BeantwoordenVerwijderen