dinsdag 14 augustus 2012

Tadaaaaa!!!



Here it is!

Hier is ze dan!





The very first flower of Rosa 'Waltz Time'.

De allereerste bloem van de Roos 'Waltz Time'.



It looks very different from the other 3 roses I have.
More sculptured, distinguished, serious, less playful.
O dear, now I'm caracterizing roses already.
The flower looks much more pink than I thought it would.
It should be a lilac/mauve rose.(*)

Ze ziet er helemaal anders uit dan de andere 3 rozen die ik heb.
Meer gesculpteerd, deftiger, ernstiger, minder speels.
Help, nu begin ik rozen al karakters toe te schrijven.
Ze ziet er veel meer roze uit dan ik dacht.
Het zou een lila/mauvekleurige roos moeten zijn.(*)



Zelfde roos, een dag later.
Same rose, one day later.




This is a 'Hybrid tea' rose.
I was wondering where the name 'Hybrid tea' came from
and so went looking for an explanation on the internet.
Hybrid tea roses were created by cross-breeding hybrid perpetuals with tea roses.
It is the oldest group classified as a modern garden rose.
Hybrid perpetuals ('reblooming hybrids') emerged as the first roses which successfully
combined Asian remontancy (repeat blooming) with the old European lineages.
The Tea roses are roses, named for their fragrance
being reminiscent of Chinese black tea.
That explains it.


Ik las een tijd geleden dat dit een 'Theehybride' of grootbloemige roos is.
Ik wou wel eens weten waar de naam 'Theehybride' vandaan komt en ging
internetsgewijs op zoek naar een uitleg.
De Theehybriden ontstonden door het kruisen van Chinese theerozen
met Europese Remontant-rozen. Het is de oudste groep van de moderne rozen.
Remontant-rozen ontstonden door het kruisen van Aziatische en Europese rozen
waardoor de Europese rozen de eigenschap van het 'herbloeien'
van de Aziatische rozen overerfden.
Theerozen zijn Chinese rozen, waarvan de geur doet denken
aan de geur van Chinese zwarte thee.
Content dat ik nu weet waar de naam vandaan komt.




Ik wens iedereen een fijne dag.
Mr (of Mrs) T is intussen gevlogen.
Het bleek om een vedermot te gaan,
dankjewel Ger.



Groetjes,
Marian

Bye,
Marian



(*) I also wondered what the difference between
lilac and mauve is.
More research taught me this:
"Purple is the colour of the ink of the squid: kalimari purpuris
Mauve is the colour of a synthetic dye patented in 1906
Lilac is the colour of the petals on the common lilac: syringa vulgaris
Violet is the colour of the flower of the common violet: viola officianalis"

and this:
"Lilac = Light purple, but not lavender
Lavender = Light purple, but not lilac
Orchid = Purple
Violet = Purple
Grape = Dark purple
Indigo = Very dark purple
Mauve = A subdued pinkish grayish purple-like colour or, light pink with a silvery quality."

I now think 'mauve' is how I would call the colour of ' Waltz Time'.


Ik vroeg me af wat het verschil is tussen
lila en mauve.
Dit vond ik erover:
"Indigo is de kleur tussen blauw en violet in.
Violet is hetzelfde als paars.
Een lichte tint van violet/paars wordt lila genoemd.
Turkoois is blauw met een beetje groen gemengd.
Mauve is een licht blauwachtig roze.
Cyaan is een ander woord voor turkoois.
Magenta is fel roze."
Ik zou de kleur van Waltz Time daarom eerder 'mauve' noemen,
de kleur neigt duidelijk meer naar roze
en een vleugje blauw kan ik er nog wel in zien
maar paars, in welke tint ook, is het zeker niet.









18 opmerkingen:

  1. Mooi je roos ,en de kleur is idd niet Lila.Mijn Waltz Time rozen waren wel echt lila .Helaas hebben ze de winter niet overleefd.Leuk je uitleg over de rozen en de kleuren.Fijne dag
    Groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoe je de kleur ook noemt, hij is prachtig!!
    En over kleur valt niet te twisten , wat voor de een roze is is voor iemand anders rood enz. ;-)
    Dus genieten maar.
    Een mooie dag, Annette

    BeantwoordenVerwijderen
  3. It is funny to me how you can just smell this through your image, Love the name it suits it also.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Graag gedaan,lieve Marian:-)
    Mr T is de wijde wereld in.....

    Jij hebt zeker en vast een Walsje van blijdschap gemaakt toen deze prachtige roos haar knop opende.

    En wat een schat aan informatie geef jij hier weer weg:-)

    Fijne dag en lieve groeten,
    Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat mooi die studie naar de roos en de kleur. En een roos mag voor mij wel een harakter hebben!
    En ik maar denken dat een theeroos Engels was.
    Ik heb weer wat geleerd, Marian!

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat was het wachten waard wat een prachtige roos. Zoals ik hem zie is hij heel roze maar wel heel mooi.
    Fijne week en groetjes, Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dit was een hele leerzame post :)! En dat Ger je aan je informatie heeft geholpen, verbaast mij niets...Ger weet zo ontzettend veel!!!

    Een fijne avond! Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een beauty is het! Bij mij in de tuin is ze ook laat. Ze staat bij jou vast en zeker op een zonniger plekje.

    Fijne avond,

    Madelief x

    BeantwoordenVerwijderen
  9. what a beautiful rose! I'm now here in Helsinki and my mother, who's living by us and gardening, told that the yellow rose has begun to bloom. I haven't ever seen it to bloom before...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat voor kleur het ook mag zijn, het is een prachtige roos, schitterend!

    Lieve groet,

    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ja de Waltz Time is prachtig en heeft inderdaad een beetje chique uitstraling. Je verhaaltje over de kleuren is ook leuk, soms is het ook behoorlijk verwarrend.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. MOOOOI! Wow, genieten zo'n prachtige roos en wat een leuk verhaal erbij. En als we Ger toch niet hadden....lieve groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mauve, pink or lilac it is a beautiful rose.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. ooh je roos is prachtig! en wat de kleur betreft ben ik het wel met je eens! wat ingewikkeld hé al die kleuren combinaties, misschien kleurt hij nog wel lichter de komende dagen. ben benieuwd
    fijne dag
    Yolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  15. En het wachten was meer dan waard !!!! Wat een schoonheid is deze roos...Prachtig van kleur en haar naam"Waltz Time"wordt je toch helemaal vrolijk van...MOOI HOOR !!!
    Vele groetjes van ELLY.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Prachtig! Mijn rozen doen het slecht, heb pasgeleden de New Dawn geplant, binnen twee weken aangevreten blad, luis en roest. Volgens mij hebben we kevers in de tuin die de planten aanvreten, het is echt hopeloos.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Vorig jaar heb ik deze roos geplant. Toen was ze ook roze. Dit jaar kwam ze in bloei toen ik op vakantie was. Maar nu is ze echt zilverachtig lila of misschien wel mauve. Heel anders dan het jaar daarvoor. Maar ze is en blijft prachtig.
    Hartelijke groetjes
    marijke

    BeantwoordenVerwijderen