zaterdag 17 augustus 2013

Back to the roses


FromWales we fly all the way back to Kortrijk, Belgium. That's where the rose garden I talked to you about before is situated. I completely forgot to mention that in the first post. So Kortrijk it is. The rose garden is divided into an English garden where roses are combined with perennials, a French garden where the roses grow in buxus parterres, a garden that contains all the golden roses from every year, a cut rose garden, a historical garden which brings the history of the rose and a trial garden where new roses are 'tried out' and reviewed for two years and from which a golden rose is chosen every year. In this post I'll show you some of the roses from the English and French garden.
 
Van Wales vliegen we gewoon terug naar Kortrijk want dat is waar de rozentuin zich bevindt waar ik het eerder al over had. De stad waar die zich bevindt vergat ik toen te vermelden. Kortrijk dus. De rozentuin bestaat uit een Engelse tuin waar rozen gecombineerd worden met vaste planten, een Franse tuin waar de rozen in buxus parterres staan, een tuin met alle gouden rozen van elk jaar, een snijbloementuin, een historische tuin waar de geschiedenis van de roos naar voor komt en een proeftuin waar nieuwe rozen gedurende twee jaar 'uitgeprobeerd' en gekeurd worden en waaruit elk jaar een gouden roos gekozen wordt. In deze post toon ik jullie enkele van de rozen uit de Engelse en Franse tuin.
 
 
Ballerina - Bentall
 
Sally Holmes - Holmes
 
Speelwork - Kordes
 
Lovely Fairy - Spev.
 
Friesia - Kordes


Fellowship - Harkness
 
Hortiflora - Delforge

Marie Luise Marjan - Kordes
 
 
Pernille Poulsen - Poulsen
 
Robe de Soie - Lens
 
 
This was the first part of the many roses I saw.
Do you have a favourite one in this collection?
I especially love the first and last one, Ballerina and Robe de Soie
(love the beautiful names as well),
but there are more roses to come and my number one favourite is among those.
It is a rose I hadn't heard of but it immediately caught my eye.
Well, I hadn't heard of most of the roses and they all caught my eye really
but that one I was especially drawn to.
Due to the trouble with uploading and posting, I decided to post
this selection of roses first. I'll show you more roses in a next post, promise ;)
 
Dit is het eerste deel van de vele rozen die ik zag.
Welke roos van deze collectie is jullie favoriet?
Zelf vind ik de eerste en de laatste echt prachtig,
dat zijn Ballerina en  Robe de Soie(mooie namen ook hé),
maar er komen nog meer rozen en daar zit mijn absolute favoriet tussen.
Het is een roos waar ik nog nooit van hoorde maar die onmiddellijk mijn aandacht trok.
Wel, eigenlijk trokken al de rozen mijn aandacht en had ik van bijna geen van de rozen
al gehoord maar die ene roos viel me in het bijzonder op.
Door de miserie met het uploaden van foto's en het posten,
besloot ik deze selectie van rozen al te posten.
Ik laat meer rozen zien in een volgende post, beloofd ;)
 
 
 
Marian
 
 
 
 
 

24 opmerkingen:

  1. Wat een diversiteit aan rozen, ik vind het moeilijk kiezen hoor...ze zijn allemaal zo mooi.

    Fijn weekend! Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow, een rozentuin die een bezoekje meer dan waard is!
    Wij hebben enkele ballerina's in de tuin, en die bloeien uitbundig tot het vriest. Terwijl er nieuwe trossen bloemen verschijnen dragen ze ook al kleine rozenbottels. Een favoriet hier!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. I love all of them, but if I had to choose one, the yellow stands out to me today.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. They are all beautiful. But Speelwork and Fellowship have to be my favourites!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nu vraag ik me af of jij niet heel dicht bij mijn Waregem woont?
    De rozentuin is inderdaad prachtig omdat ik en mijn man
    ook veel van rozen houden, vooral Engelse rozen!
    Nog een fijn weekend,
    Liefs Valerie ♥

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niet echt, wij wonen net een heel eind de andere kant van Kortrijk op, in de Westhoek.
      Fijne zondag,
      Marian

      Verwijderen
    2. Maar wat is 'ver' en wat is 'dicht', heel rekbare begrippen natuurlijk ;)

      Verwijderen
  6. Wat prachtig om even mee te lopen door die Rozentuin. Het blijven toch prachtige bloemen. Ik vind zelf de Engelse gevulde Rozen zo mooi, de David Austin Roos de Heritage is mijn favoriet. Ik heb deze in de tuin staan en al heb deze moeite om goed aan te slaan geniet ik van die enkele Roos met die heerlijke geur.
    Hier vind ik de Speelwork Cordes prachtig.
    Fijn weekend.
    lieve groet, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Altijd erg interessant om een kijkje te nemen in speciale rozentuinen, of zomaar onderweg tijdens een reisje stoppen en de meest prachtige rozen bewonderen die rijkelijk over muurtjes en hekken bloeien van oude schuurtjes tot riante villa's.
    Wij doen dat dan ook erg graag in binnen en buitenland.
    Ik vind alle rozen mooi,zolang ze maar buiten bloeien.

    De meest vreemdsoortige roos kwam ik vorig jaar tegen in het rozendorp Lottum,had hem nooit eerder gezien en las er ook nooit eerder over bij andere bloggers,waaronder toch aardig wat rozen liefhebbers zitten.
    Het gaat om de Rosa chinensis viridiflora

    ik lees:
    Groene roos
    Chinese rozen stammen rechtstreeks af van de tuinrozen uit China.
    Ze zijn de oudste onder de oude rozen en ze bestonden reeds duizend jaar geleden .
    Ze zijn het resultaat van de kruisingen tussen Rosa gigantea, Rosa chinensis en waarschijnlijk Rosa multiflora.
    Het zijn doorbloeiende lage struiken en in een warm klimaat bloeien ze het hele jaar door.
    Toen ze indertijd naar Europa werden geëxporteerd zetten ze de rozenwereld op zijn kop.
    Vanaf 1750 raakten ze wijd verspreid in het Westen waar ze de basis vormden voor een groep in Europa gewonnen hybriden die daar bekend werden als Chinese rozen.
    Het zijn niet alleen échte doorbloeiers, ze hebben lichtgroene bladeren met een rode gloed.
    Ze zijn meestal klein en gedrongen en vormen dichte, sterk vertakte struiken.
    Staan ze op een warme, zonnige plek dan beginnen ze al heel erg vroeg te bloeien.
    De bloemkleuren lopen sterk uiteen van wit, roomwit, geel en zalmroze tot scharlaken of karmozijnrood.

    Wel heel apart,maar mooi kan ik deze roos niet vinden.
    Heb jij deze roos wel eens gezien, Marian?

    Fijn weekeind en lieve groet!!
    Ger

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Neen Ger, ik had er nog niet van gehoord en had/heb(wel op internet nu, niet in het echt)ze ook nog nooit gezien. Wat een 'aparte' roos is dat. Dankjewel om me weer wat bij te leren. Ook van Lottum en dat het hét rozendorp is van Nederland, had ik nog niet gehoord trouwens.
      Fijne zondag!
      Marian

      Verwijderen
  8. Wist niet dat er in Kortrijk zo'n gevarieerde rozentuin is. Ik vind bijna alle rozen mooi maar van deze getoonde rozen kies ik voor de Robe de Soie van Louis Lens. Wat betreft naam en bloem is deze roos prachtig.
    Fijn weekend verder en ik ben benieuwd naar je favoriete roos.
    Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Echt een prachtroos die Robe de Soie, vind ik ook. De rozentuin in Kortrijk is volgens mij helemaal onbekend en zit goed weggestopt ook nog, vind ik, hoewel het langs een grote doorgangsweg ligt.
      Fijne zondag,
      Marian

      Verwijderen
  9. Hoe rozen er ook uitzien en welke kleur ze ook hebben, ze zijn altijd zo mooi.
    En er zijn zoveel soorten.
    Mijn stamroos bloeit nu voor de tweede keer en daar ben je dan zo blij mee!
    Ik ben nieuwsgierig naar je volgende rozen!

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  10. All of the roses are beautiful Marian and you have captured them perfectly. For me I like the 'ballerina' - she is so delicate showing her deep pink buds which gradually turn into white roses.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Geef mij maar de botanische rozen, de eerste vind ik de mooiste!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die waren er ook, maar niet meer in bloei, wel met al grote of kleinere nog groene bottels.

      Verwijderen
  12. Hoi Marian,
    Wat een prachtige rozen allemaal, stuk voor stuk geweldig, maar als ik echt moet kiezen vind ik de Pernille Poulsen heel erg mooi en ook de Hortiflora...
    Ik ben heel benieuwd naar de andere rozen die je ons nog gaat laten zien.
    Ik wens je een heerlijke zondag,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Marian ik zou wel willen kiezen maar helaas is mijn tuintje overvol. Ik val meer en meer voor de enkele rozen die blijven naar mijn mening veel mooier na regenval.
    Wat moet het voor jou heerlijk zijn geweest om hier rond te wandelen.
    Een heerlijke zondag gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. ooh de sallie holmes vind ik zo bijzonder van kleur mooi zeg!
    Heerlijk wat jammer dat je hier niets ruikt!
    fijne dag
    Yolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Marian, all roses are beautiful, I especially love Friesia - the yellow one and Fellowship -nice color (salmon?)
    Thanks for sharing your tour!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Prachtig rozen Marian!

    Fijne week,

    Madelief x

    BeantwoordenVerwijderen
  17. The rose garden your found sounds lovely with all the different sections. I love all the roses you have shown. My favourites are ballerina and the fairy. I think I mentioned ballerina to you before when you were asking for recommendations for your garden. I'm sorry you are still having problems uploading it must be so frustrating.
    Sarah x

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ballerina and Robe de Soie are my favorites.
    Have a lovely week.
    xoxo Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen