zondag 31 augustus 2014

The French garden

On the last day of August let's travel back in time to the beginning of July
and enjoy some of the roses blooming then in the French garden of the rosegarden in Kortrijk.
 
Op deze laatste dag van augustus neem ik jullie graag voor een laatste keer mee
naar de rozentuin in Kortrijk begin juli, meer bepaald naar de Franse tuin.
 
 
O my, what a sunny and warm day it was. It seems so long ago, little did I know this was all the sunshine and heat for summer we would get this year. So glad I enjoyed it in a rosegarden ;) even if it makes the pictures not as pretty as they would be on a less sunny day.
 
Wat een mooie, zonnige dag was het. Het lijkt zo lang geleden, wist ik toen veel dat dat zowat alle zonneschijn en hitte voor deze zomer zouden zijn. Heel blij dat ik ervan genoten heb in een rozentuin ;) ook al maakte de felle zon de foto's er niet bepaald mooier op.
 
 
Some of the parterres with roses in part of the French garden.
 
Enkele van de parterres met rozen in een deel van de Franse tuin.
 
 
Isn't this rose 'Amber Queen' just a little sun in the garden?
 
Is deze roos 'Amber Queen' geen zonnetje in de tuin?
 
 
 
'Guy Savoy', one of the 'chefs' roses created by Delbard named after famous chefs.
 
'Guy Savoy', één van de 'chefs' rozen gecreëerd door Delbard, genoemd naar
bekende chefs. 
 
 
 
'Sweet pretty'
and what a beauty it is. Simple 5-petaled flowers but the gracious stamens
and wonderful colour make it one of my favourites.
 
'Sweet pretty'
en mooi is ze deze roos. Enkelvoudig maar de sierlijke
meeldraden en de prachtige kleur maken het één van mijn favorieten.
 
 
 
'Rivierenhof'
 
 
 
'Sommermorgen'
Such a beauty. Love the tender colour
and the curved flower leaves.
 
'Sommermorgen'
Wat een schoonheid. Mooie lichtroze kleur
en prachtig met die ingesneden bloembladeren.
 
 
'Parole'
 
 
 
'Valencia'
A fantastic colour and somewhat curly petals
make this rose a real beauty,
 
'Valencia'
Een fantastische kleur en ietwat krullerige bloemblaadjes
maken deze roos tot een echte beauty,
 
 
'Warm wishes'
I often wonder how and when a name for a rose is chosen....
maybe on a cold winter day? Or even a cold summer day?
 
'Warm wishes'
Ik vraag me af hoe en wanneer een naam voor een roos gekozen wordt....
Op een koude winterdag misschien? Of zelfs een koude zomerdag?
 
 
'Pullman Orient Express'
Yes, I do wonder where inspiration for names of roses comes from....
 
'Pullman Orient Express'
Ja, ik vraag me echt af waar de inspiratie voor rozennamen vandaan komt....
 
 
This rose is named after the famous French actor 'Louis de Funès'.
 
Deze roos is dan weer genoemd naar de bekende Franse komiek 'Louis de Funès'
 
 
'La perla' a pearl of a rose
 
'La perla' een pareltje deze roos
 
 
'Golden medaillon'
 
  
 This finishes this extended summer walk in the rosegarden in Kortrijk.
To experience the whole walk, you can start here, continue there,
then go here and finally end up here again.
 
En zover deze uitgebreide zomer wandeling in de rozentuin in Kortrijk.
Om van heel de wandeling te genieten kan je hier starten, daar verder wandelen,
daarna hiernaartoe gaan om uiteindelijk weer hier te eindigen.
 
 
 
 Marian
 
 

16 opmerkingen:

  1. Deze rozentuin is zó mooi, geen wonder dat je daar zo van genoten hebt. En wat zijn er veel verschillende exemplaren hè?!

    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ongelooflijk hoeveel het er zijn, dat heb je eigenlijk pas door als je thuis de foto's eens bekijkt.

      Verwijderen
  2. Hoi Marian,
    Wat een prachtige tuin is dit ook weer.... de rozen zijn stuk voor stuk zo mooi... Maar wel moeilijk ja, met zulke felle zonnestralen, de goede foto's te maken...
    Ja, hoe komen ze soms op de namen hè?
    Ik wens je een heerlijke nieuwe week en nieuwe maand,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een prachtige rozentuin Marian! Ik vind het ook altijd zo leuk om door een rosarium te lopen. Je doet er zoveel ideeën op.

    Dank je wel voor je berichtje op mijn blog. Ik heb alleen het mooiste stukje van mijn tuin laten zien hoor. De rest ziet er véél minder mooi uit :-)

    Fijne week toegewenst!

    Madelief x

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O maar toch heb je daar een paradijsje Madelief, het ziet er altijd zo prachtig en kleurrijk uit en heerlijk moet het zijn om boeketjes uit eigen tuin te kunnen knippen.

      Verwijderen
  4. Dag dromen en nagenieten Marian! Wat was het mooi.

    Groetjes,

    Hetty

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankzij de foto's kan dat Hetty. Fijn dat je het ook mooi vond.

      Verwijderen
  5. Deze foto's doen me naar zon verlangen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, ja, na de voorbije maand verlagen we allemaal naar wat zon denk ik ;) en die zou er moeten aankomen....

      Verwijderen
  6. What a splendid way to spend your hottest summer day! I'm not going to try and choose a favourite rose for all are wonderful. I've never seen rose I didn't like.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een schoonheid overal!!
    Fijne dag
    Yolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  8. It's still the coppery toned roses that hold a special place in my heart and there are some lovely ones here, especially 'Amber Queen'!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtig al die rozen, Marian, ik geniet hiervan !
    Ze herinneren mij aan warme zomerse dagen ... en die hadden we in augustus
    niet ... iedere dag regen en soms ook onweer, om gek van te worden.
    Ik ben blij dat het weer nu wat beter is ...
    Fijne avond,
    Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
  10. 'Sommermorgen' rose is awesome Marian. Thank you for sharing this sunny warm day with us! Now when rain is often.

    BeantwoordenVerwijderen